SL säljer betydligt färre SMS-biljetter

Från 30 000 biljetter dagligen, till 10 000. SL:s engångsbiljetter har sjunkit drastiskt sedan det nya sms-systemet infördes.

mobiltelefon– Vi hade gärna sett att vi hade kunnat behålla det gamla systemet, säger pressansvarige Jesper Pettersson till Expressen.

Tidigare sålde Stockholms lokaltrafik (SL) omkring 30 000 sms-biljetter varje dag, vilket var sex procent av alla biljetter. Nu ligger siffran på 10 000.

Runtom i Sverige anser många att det har blivit krångligare att köpa sms-biljetter när nya system infördes. Anledningen till de nya systemen är att först nu omsätts bestämmelserna i betaltjänstlagen från 2010 i praktiken. Enligt den kan en betaltjänst inte ta emot betalningar utan att veta vem kunden är. Därför måste alla, även de som köper sms-biljetter, vara registrerade  antingen hos sin telefonoperatör, telefonoperatörens betaltjänst, eller hos trafikbolaget. Systemen ser lite olika ut i olika län.

Varför sms-biljetterna sjunkit i antal i Stockholm vet inte Jesper Pettersson.

– Det som ligger närmast till hands är att man övergår till andra biljetter, säger han till Expressen.

Det finns också misstankar om fusk, såsom att folk uppger falska personuppgifter. Hur utbrett det är vet man inte.